Samlingar på förskolan

Hej alla glada 😊


Jag har under alla mina år på förskolan upplevt samlingarna trista och lång randiga. Vi kör på samma fotspår med samma gamla sånger. Barnen sitter inte still eller så sitter de tysta och inte sjunger "bä bä vita lamm" för hundrande gången. Känner ni igen det? Men varför är det så? Jo det kan vara för att barnen inte är engagerade i något som är vuxenstyrt och sjunga samma gamla sånger. 

Varför är det så viktigt att barnen ska sitta still på samlingen egentligen? De små kropparna har så mycket energi för att sitta still så varför inte ta vara på det. Förvandla de stela och trista samlingarna till en rytmik aktivitet, där barnen kan sjunga, dansa och spela instrument. Med rätt vägledning och tydliga instruktioner kan vi uppleva en varm orkester under den korta samlingsstunden. Jag har upptäckt "Ensembel Yria" som producerar barnsånger med möjlighet till rörelse. Jag testa att spela upp några sånger med barnen och var med och dansade, detta ledde till glada och skuttande barn på samlingsmattan. Sångerna handlar om olika saker som barnen kan relatera till. Vissa sånger handlar om olika sinnen medan andra är utformade som en saga. 


Dessa böcker en samling sånger som berör olika sinnen och kroppen. Det är enkla sånger som barnen kan både sjunga med och dansa till 😁

Våga bryt den gamla traditionella samlingen och ta in material och använd ett verktyg som finns tillgängligt på ALLA förskolor, nämligen barnet och dess kropp. 

Ha en fortsatt solig dag och vi hörs snart igen 🤘🏼




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

It's me Inez

Välkommen till min blogg. Va roligt att ni har hittat hit. Mitt namn är Inez. Jag är en 32 årig förskollärare. Jag bor ihop med min man och min hund. Denna blogg kommer att handla om olika ämnen som intresserar mig och samtidigt kan vara roligt för er läsare att få veta. Det kommer att vara en allmän blogg för att hålla variationen i blogginläggen. Hoppas att ni kommer att tycka om min blogg och vill komma tillbaka hit 🤘🏼😊

RSS 2.0